Professionel branding på budget

Branding, Freelance tips

Ready to shine?

 

Professionel branding på budget er et emne, der kom op i en nylig spørgerunde jeg lavede på Instagram. En læser ville gerne vide mere om hvordan man med få midler kan se professionel ud, og eftersom det er et universelt emne blandt iværksættere (for hvem starter op med guld på kistebunden?), så er det noget jeg rigtig gerne vil tage op.

Hvis ikke pengepungen er til at hyre en branding specialist fra start, så deler jeg her nogle gode tips til hvordan du selv kan få din branding til at se professionel ud på budget.

Hvis du er igang med at bygge dit brand og har brug for sparring, så tilbyder jeg Branding konsultationer for 120€ ex moms, hvor vi i en time gennemgår dit visuelle udtryk og jeg hjælper dig med hvordan du kan gøre det endnu bedre selv. Inden mødet sender du mig det materiale du allerede har udviklet og jeg sender dig et spørgeskema, så jeg kan forberede mig og du kan få max udbytte af din investering. 

Planter på gulv branding på budget

Tip 1: Drop perfektionismen og kom igang

Dette er den første barriere du skal over. Vi har alle høje ambitioner for vores forretninger, men ofte spænder de høje ambitioner ben for at vi overhovedet kommer igang. Drop den perfektionistiske tilgang og kom igang 🙂 Du kan altid finpudse og justere hen ad vejen. Ingen vil sige “Skifter Mette nu logo/font/farver IGEN?”. Så i stedet for ikke at lave din e-mail signatur fordi du ikke er helt sikker på din brand identitet endnu, så lav den og justér den så igen senere. Personlige Brands er dynamiske, så du kan sagtens justere din brand identitet ind imellem. Det er kun naturligt at den følger dig (og du er jo heller ikke et statisk menneske, vel?).

Tip 2: Lav professionalle skabeloner for tilbud, kontrakter, fakturaer mm.

Dette er en lille detalje, men med stor effekt. I stedet for at lave dine tilbud, kontrakter osv. i Word, så lav en skabelon i Canva med din farve som baggrund og dit logo i toppen. Mere avanceret behøver det ikke at være. Det giver et virkelig professionelt udtryk for kunden, at alt dit materiale kommer i samme layout og det koster dig ingenting.

Lav en skabelon, som du blot kopierer inde i Canva hver gang du skal lave et tilbud og så eksporterer som PDF Standard (ikke som print da dokumentet bliver alt for tungt). 

Tip 3: Magien ved gode billeder

Jeg skriver og taler ofte om branding fotografering og det er fordi det er SÅ hamrende vigtigt at modtager kan se dig hvis du er et personligt brand. Dog kan en professional foto session være en dyr omgang, så start i det små og få en veninde/onkel/mand/nabo, eller hvem du nu kender der er ferm med et kamera til at tage nogle fotos af dig. Kvaliteten af billederne behøver ikke være i top, det vigtigste er at din præsentation ikke består af selfies og fotos hvor du er klippet ud af familiefotos.

Find inspiration på Pinterest til hvordan du kunne tage nogle fotos, fx siddende ved skrivebordet mens du arbejder på computeren. Det vigtige er helheden og at billederne udtrykker nogenlunde det samme. Du skal altså ikke fylde din hjemmeside med et miks af fotos fra stranden med skarp sol, hjemmekontoret i halvmørke og så en selfie fra badeværelset. Sæt nogle rammer og hav det sjovt mens du og en ven tager fotos.

I sommer lavede jeg en hjemmeside for Anne McClymont og ud fra en inspirationsliste jeg gav hende med opstilling af fotos, fik hun en ven til at tage billederne, som jeg så redigerede let. De er simple, men gør netop det de skal: Skaber øjenkontakt med Anne, giver et indblik i hendes univers og skaber nærvær og troværdighed.

Christina sidder i stuen
Christina skriver i kalender

Kender du nogen der er ferm med et kamera? Jeg anbefaler altid at få lavet en branding fotografering, men hvis ikke økonomien er til det, så begynd i det små med at få en ven til at tage billeder af dig til din hjemmeside og/eller salgsmaterialer. Vælg tøj der skiller sig ud, uden at være for larmende. Fotos af Julia Malinowska

Tip 4: Opdater dine sociale medier

Lav en gennemgang af dine SoMe platforme og sørg for at alt er opdateret. Læg dine portefølje projekter op på LinkedIn, opdater din bio-tekst på Instagram og hvis du har et logo, så brug det de forskellige steder.

En ting der har god effekt og er med til at strømline en profil på fx Instagram, er at lave grafiske elementer i form af tekster på en farvet baggrund med dit logo på. Lav 1-3 skabeloner og varier mellem dem. En anden ting er at være konsistent i dine IG Stories. Hold dig til samme et til to filtre (hvis du bruger et filter), eller find nogle skabeloner i Canva fx du kan bruge.

Konsistens skaber genkendelighed og er med til at styrke dit brand.

Tip 5: Lav en e-mail signatur

Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen: En e-mail signatur får dig til at se professionel ud og derud over er den fængende når du kontakter nye kunder/samarbejdspartnere. Du kan købe en skabelon til at lave en personlig e-mail signatur i min shop eller lave din egen fra bunden i Canva.

Her kommer de omtalte fotos i Tip 3 i øvrigt til sin ret, for du skal gerne bruge et foto eller to i din signatur.

Gemma Askham e-mail signature

Ovenstående er en e-mail signatur lavet til Gemma Askham, Britisk livsstilsjournalist. Den ligger i bunden af hendes e-mail og sikrer at modtager straks kan se hvem hun er, når de modtager mails fra hende. 

Tip 6: Lav en professionel e-mail adresse

En mailadresse der ender på dit firmanavn er bare bedre end en gmail, eller værre endnu; en hotmail-konto. Du kan let og billigt få lavet et professional e-mail konto hos fx One.com eller lignende steder.

Tip 7: Saml dine tidligere projekter et sted

En ting der virkelig virker professionel og imponerende, er at have en portefølje. Hvis du har en hjemmeside, så saml porteføljen på en side og sæt projekterne op så læseren let kan se hvad du har lavet. Er det artikler, så kan du evt. lægge et foto/printscreen op og linke til den reelle artikel bagved.

Har du ikke en hjemmeside, så lav en opsætning grafisk i fx Canva med fotos af dine projekter og små beskrivelser. Det kan laves som en lille e-bog, som du kan eksportere i PDF og sende per mail til nye samarbejdspartnere og/eller kunder.

Jeg håber, at denne lille guide til professionel branding på budget har hjulpet dig. Lad mig gerne høre dine tanker i en kommentar nedenfor. 

 

Christina

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *