Gør dit arbejde lettere med Canva skabeloner

Branding, Freelance tips

Design dine egne skabeloner i Canva og gør dit fremtidige design-arbejde lettere

 

Du har sikkert allerede erfaring med Canva. Den universale designplatform hvor du kan lave alt fra visitkort, festivalplakater, inviationer, grafikker og design til de Sociale Medier.

Min oplevelse er dog, at de fleste drukner i mulighederne derinde og til trods for virkelig mange smukke pre-lavede skabeloner, bliver det visuelle DNA for den enkelte virksomhed ikke synligt.

Det kan du lave om på med nedenstående 5 hacks til at få mest muligt ud af Canva, så dine grafikker afspejler dit brand og dit arbejde bliver meget lettere.

(OBS – du kan sagtens vælge et pre-lavet layout i Canva og så bruge nedenstående tips til at tilpasse det til dit brand)

 

5 hacks til at lave skabeloner i Canva der afspejler dit brand:

1. Vær konsistent med din farvepalette

Sørg for at de farver du bruger i resten af dit univers (hjemmeside, visitkort, kursusmaterialer mm.) også går igen i dine Social Media skabeloner. Farver er et af de mest genkendelighedsskabende elementer.

2. VÆlg dine fonte med omhu

Vær ligeledes konsistent med fonte og vær særlig obs på at bruge STOR skrift. Test altid dine designs på en mobil. Hvis du har meget tekst, så del det over flere billeder og byg det op som en karrussel.

3. Brug grafiske elementer der er genkendelige for dit brand.

Er din hjemmeside bygget op omkring lige linjer, så lad det gå igen i de grafikker du vælger. Er der bløde former på din hjemmeside, så vælg ligeledes bløde/runde former til dine skabeloner.

4. Vær eksplicit om det du vil kommunikere, men undgå at tale (visuelt) børnesprog

Skal du kommunikere noget omkring et event du skal afholde, skal det visuelle skal naturligvis give en ide omkring hvad det drejer sig om. Men lad være med at overgøre det. Der behøver ikke være en mikrofon på dit materiale, bare fordi du skal holde foredrag. Gør det underspillet og fokuser designet på kundens udbytte – handler dit foredrag om frihed, så brug farver og elementer der illustrerer frihed, men hold det genkeldeligt for dit eget univers.

5. Test dit design

Dine skabeloner til Sociale Medier behøver ikke være en tro kopi af din hjemmeside, men det skal passe sammen. Når du har lavet dine designs, så åbn dem ved siden af din hjemmeside og tjek om udtrykket hænger sammen.

 

 

Har du brug for at dele dit design med dit team, så har du disse muligheder (med Canva Pro):

  • Du kan give adgang til selve designet, så I er flere der arbejder i masterdokumentet. I kan følge justeringer live, hvilket er smart hvis man fx er i online møde og gennemgår tingene sammen.
  • Du kan dele designet som en template, som giver modtageren mulighed for at åbne filen som en template til din egen Canva profil (du kan ikke se justeringer her og du kan heller ikke se hvor ofte filen er hentet).

 

Jeg bruger selv template links når jeg laver designs for mine kunder, så kan alle i afdelingen hente designet ned og arbejde i det.

 

Canva Pro vs. en gratis Canva konto:

Den gratis version af Canva har masser at tilbyde, herunder skrifttyper og elementer til dine designs, og jeg brugte selv den gratis version et halvt års tid inden jeg opgraderede. Men hvis du har mulighed for at betale for Canva Pro, vil jeg varmt anbefale det, for du får adgang til mange flere designs og muligheder end med den gratis version (og prisen er ikke særlig høj – omkring 110€ for et år).

Med Pro-abonnementet får du bl.a. adgang til høj kvalitets stock fotos (som Julia Malinowska og jeg har været leverandører til. Se mere i min portefølje), du kan fjerne baggrunde på fotos, og dele dine designs som templates. Og så er den handy feature til at re-size designs til forskellige medierogså kun mulig med Pro-abonnementet.

Canva photoshoot
Canva photoshoot

Skal du have hjælp?

Hvis du ikke selv vil kaste dig ud i at designe din virksomheds skabeloner, så kan jeg gøre det for dig. Jeg designer skabeloner der afspejler dit brand 100%, så dine kunder bliver taget i hånden fra de møder dig på de Sociale Medier og til de lander på din hjemmeside.

 

Seneste indlæg …