Derfor skal du praktisere god “Business-karma”

Freelance tips

Business-karma

… Et ord jeg selv har opfundet, men ikke desto mindre noget jeg tror på:

Den der hjælper andre, får hjælp igen. Det betaler sig altid at være venlig. Det gør det jo også i livet generelt. Alt godt vi sender ud, kommer igen.

Og ud over det universelle i at det altid er godt at være en venlig sjæl, så er det også noget der kan gavne din forretning:

Helt lavpraktisk gælder det at den der hjælper andre for åben skærm, kan vise sine evner og får højst sandsynligt en besked eller to i indbakken når andre står og har brug for hjælp.

Så hold ikke tilbage med at give din hjælp i diverse grupper og på platforme hvor dine ideelle kunder færdes. Du skal selvfølgelig ikke løse en opgave for andre, men give lige præcis den hjælp de skal bruge for at komme videre/finde ud af hvor de kan finde yderligere information.

God Business-karma giver forretning

Jeg er i en Facebook gruppe for online freelancere og der er god kotume for at hjælpe hinanden. Dermed ved jeg præcis hvem der er specialist når det kommer til moms, hvem der er specialist indenfor SEO og hvem der ved noget om at skrive salgstekster. Fordi de alle har delt ud af deres viden – ganske gratis når nogen har spurgt. Det har resulteret i et godt og hjælpsomt miljø, men det betyder også at den dag jeg virkelig skal have oppet min SEO-strategi og er klar til at lægge penge i det, så ved jeg allerede nu hvem jeg vil skrive til, for hun har bevist at hun er ekspert indenfor sit felt (hun hedder i øvrigt Tilde og har dette bureau).

Et andet eksempel på god business-karma er at sende kunder videre til andre selvstændige/freelancere. Hvis du ikke selv har plads i kalenderen til at hjælpe en kunde, eller kunden forespørger noget der ikke er indenfor dit felt, så send ham/hende videre til en i dit netværk. Det er god service for din kunde, det viser at du er en hjælpsom person og  det kan jo være at din kollega også sender kunder din vej en dag. Der er nok til os alle 🙂

Bøger på bord

Derfor …

 Vær en god kollega

Send kunder videre

Øs ud af din viden de relevante steder

Vær ham/hende den hjælpsomme

Det var et kort indlæg, men ikke desto mindre vigtigt. Alt for mange holder inde med deres viden, fordi de ikke vil give noget “gratis” eller fordi de tror vi alle er konkurrenter, og det er en skam. Vi skal hjælpe hinanden – og hvis det oven i købet kan give forretning, så er det jo bare endnu bedre!

 

Christina

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *