5 tips til at skille dig ud som freelancer

Branding, Freelance tips

Freelancing …

… Enten bliver man draget mod friheden der ligger i ordet, eller også bliver man afskrækket. Personligt bliver jeg fanget af “free”-delen i ordet og straks ryger mine tanker hen på selv at bestemme arbejdstider, lokation, typer af arbejde osv.

Men, der er også et stort men i “free”. For freelancer-livet byder ofte på hård konkurrence, utallige præsentationer af dig selv og din kunnen, salgspitches og masser af arbejde. I hvert fald i starten. Når først drømmerkunderne er landet, bliver det rigtig sjovt og “free”-delen af ordet kommer pludselig til sin ret.

For at lette vejen dertil, har jeg samlet fem gode tip til dig der gerne vil speede processen lidt op og få landet drømmekunderne. De fem tips indeholder råd til hvordan du kan skille dig ud fra mængden.

Lad os komme igang …

Tip 1: Hav dine referencer i orden

Du er ny i gamet og har ikke en hel portefølje af projekter du kan hive op af ærmet. I get it! Men hvordan skal Jørgen dog vide at du er den rette til at skrive hans salgstekster, hvis ikke du vedlægger referenceprojekter?

Start med at lave nogle gratis projekter (eller til spotpris) for andre freelancere / selvstændige / iværksættere. Bytte-bytte købmand er en virkelig god ting i opstarten, hvor man kan teste ydelser af hos hinanden og bygge en portefølje og få nogle anbefalinger i hus. Så start med det. Og så naturligvis: Skriv dine egne stjernegode salgstekster, så Jørgen kan se hvorfor netop du skal hjælpe ham.

Personligt lavede jeg en rejseblog tilbage i 2015, fordi jeg vidste, at jeg en dag ville sælge rejseartikler til magasiner og aviser. Men jeg var jo ikke journalist, så jeg måtte have noget at referere til. DING – det virkede: Første artikel jeg skrev, indsendte jeg til forskellige medier, sammen med linket til min rejseblog og der var bid.

Derfor: Byg en portefølje, eller et fiktivt referenceprojekt, så du har noget at vise frem.

 

Tip 2: Opdater dine kanaler

Hvilke kanaler? Dine salgskanaler naturligvis og herunder også Sociale Medie profiler. Vi lever i en moderne verden, hvor potentielle kunder ofte tjekker en ud på diverse sociale medier, så sørg for at din LinkedIn er opdateret og at din Instagram profil repræsenterer dig på en professionel, men gerne personlig måde (hvis du kun bruger Instagram til festbilleder, så lav din profil privat …).

Er du tekstforfatter, så gør dig umage med teskterner til dine posts, er du fotograf, så gør dig umage med dine billeder … Dine sociale medier afspejler dig og din kunnen, så brug dem rigtigt.

 

Tip 3: Lav en personlig e-mail signatur

Er dit navn ikke personligt nok? Ehm, nej! Heller ikke dit telefonnummer og link til din hjemmeside. Sådan ser de fleste signaturer ud, og ud over det er dødkedeligt, så er det heller ikke iøjenfaldende. Lav en lækker signatur der afspejler dig. Der er støre chance for at modtager husker afsenderen med den iøjenfaldende signatur end ham/hende med den sorte tekst.

Og ekstra bonus: Hvis du indsætter foto, ser din kunde dig i øjnene med det samme og dét er virkelig troværdigt.

Hvis design ikke er din spidskompetence, eller du bare mangler tid, så har jeg gjort det let for dig og designet nogle skabeloner til personlige e-mail signaturer, du kan downloade i min webshop og tilpasse dit eget brand. Har du ikke opbygget en brandidentitet endnu? No problem; der er også skabeloner til dig der blot skal have fotos og kontaktinformationer på …

E-mail signatur Christina Rovira

Tip 4: Lav en visuel salgspræsentation

En visuel salgspræsentation? Hvad er det? Det er en lille præsentation af dig/din virksomhed, der giver kunden et hurtigt overblik over hvem du er.

Det bruges bl.a. af influencere, der indsætter en præsentation af dem selv, referencer og tal for deres “reach” på Sociale Medier ( dvs. en klarlægning af hvor meget omtalte kunden kan forvente at få ved et samarbejde). Jeg har også lavet medie kits for virksomheder, der skal præsentere sig selv for investorer eller større kunder, hvor præsentationen og tallene skal stå knivskarpt.

Kort sagt, så kan man i en salgspræsentation / medie kit gøre al sin info appetitlig, frem for at skrive spalte op og spalte ned i en lang mail, som modtager gisper over så snart hun/han åbner den. Salgspræsentationen vedlægges en mail som PDF-fil.

Tip 5: Giv en forsmag på hvordan du vil løse opgaven

Dette tip kræver arbejde, men det er du forhåbentlig også villig til, for at lande en god opgave. Giv Jørgen en forsmag på hvad han kan forvente af dig. Hvis han ellers har givet grundig info i sit jobopslag, kan du skrive de første par linjer af den tekst du vil lave for ham. Ud over at vise hvad du kan, viser du også at du allerede har sat dig ind i hans forretning og udfordringer.

Når jeg sælger rejseartikler, har jeg stort set hele arbejdet færdiggjort når jeg indsender det – også selv om det kun er et pitch. Det gør det nemt for min kunde at tage stilling og de kan se at jeg tager jobbet seriøst. Selvfølgelig kan jeg så ende med at have lavet en masse arbejde jeg ikke får afsat, men i de 3 år jeg efterhånden har lavet rejsemateriale for aviser og magasiner, er jeg kun brændt inde med én enkelt artikel. 

Jeg håber, at disse fem tips er hjælpsomme. Du er velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor. 

 

Christina

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *